Afgelopen dinsdag 19 juni organiseerde ABN AMRO een inspiratie-avond voor fysiotherapiepraktijken in Nederland. De inspiratie-avond is een onderdeel van een reeks van vier inspiratie-avonden waarbij ABN AMRO met businesspartners (waaronder SpotOnMedics) praktijkhouders en fysiotherapeuten informeert over over de ‘praktijk van de toekomst’. Met andere woorden; is uw praktijk al klaar voor de toekomst? Gisterenavond werd de tweede inspiratie-avond gehouden in het ABN AMRO regiokantoor te Zwolle. Hieronder een verslag van de succesvolle avond.
De avond stond volledig in het thema van ‘de praktijk van de toekomst’. Met welke veranderingen krijgt u als fysiotherapeut te maken? Verandert uw verdienmodel? En hoe speel ik het best in op digitalisering? SpotOnMedics ging deze avond specifiek in op ‘weer grip op mijn praktijk’ en hoe creëer ik strategisch en financieel voordeel (de keynote later in het verslag te downloaden).
Meer dan 110 praktijkhouders en therapeuten
Het aantal deelnemers aan de inspiratie-avond was erg hoog. Meer dan 110 fysiotherapiepraktijken hadden zich ingeschreven op de sessie. Bij ABN AMRO was er voldoende ruimte om alle gasten netjes te kunnen ontvangen.
Programma en businesspartners
ABN AMRO heeft een aantal (vaste) businesspartners uitgenodigd om als gastspreker de praktijken te inspireren en informeren. Alle praktijken waren vanaf 17:30 uur van harte welkom en iedereen werd ontvangen met een lichte maaltijd. De opening van de inspiratie-avond is verzorgd door Elice Phijffers, sectorspecialist Fysiotherapie & Medisch Specialisten van ABN AMRO met een warm welkom voor onze gasten en de businesspartners. Hieronder treft een overzicht van het programma aan.
SpotOnMedics keynote – weer grip op mijn praktijk en ….
Na de pauze staat SpotOnMedics op het programma om alle praktijken te inspireren over de praktijk van de toekomst. De titel van de keynote luidt als volgt: ‘weer grip op mijn praktijk’ en ‘hoe creëer ik strategisch en financieel voordeel’. De keynote is gehouden door algemeen directeur Frans Rientjes. Frans opent de keynote met een woord van dank aan ABN AMRO waarna hij direct inspringt op de dynamische tijden in fysiotherapie-land. We moeten van alles en tegelijkertijd wil je een duurzaam verdienvermogen opbouwen voor de praktijk. Er wordt kort gesproken over de zorgverzekeraars, alle plus- & effectiviteits audits, het KNGF vs het Keurmerk, Zorg1, FysioTopics en de actiegroep fysiotherapie. Met andere woorden; welke koers gaat u varen of staat uw praktijk in een freeze modus? Stilstaan is achtergang.
Interactie met de deelnemers
Om de interactie met de deelnemers uit de zaal op te zoeken wordt er met ondersteuning van SpotOnMedics salesmanager Mariska Waleveld een online poll gestart waarbij praktijken antwoord kunnen geven op een tweetal vragen, namelijk:
Een groot deel van de deelnemers neemt deel aan de poll. Hieronder de woordwolk van het resultaat van de eerste vraag.
Customer (patiënt) Journeys
Frans heeft tijdens zijn keynote gesproken over het werken met een customer journey. Een customer journey maakt zichtbaar hoe een klant (lees: patiënt / cliënt) interacteert met de praktijk tijdens de aanmelding-, het behandeltraject en aftercare. We noemen het ook wel mapping, omdat we de reis visualiseren langs alle contactmomenten en alle mogelijke kanalen. Dit proces strekt van het moment dat de nieuwe klant het contract ondertekent tot en met het moment dat diegene/de klant een ambassadeur van je praktijk wordt, of tot en met het moment dat de klant weggaat. Een customer journey maakt inzichtelijk waar mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de klantbeleving. Voorbeelden die Frans hier noemt zijn Coolblue, Uber, Ikea en Disney.
Terug naar de basis – grip op je praktijk
Vanuit hieruit wordt er gesproken over het feit dat je terug moet naar de basis. Wat is de reden dat de praktijk bestaansrecht heeft? Heeft de praktijk een duidelijke visie en missie? En waarmee creëert de praktijk onderscheidend vermogen t.o.v. van je con-collega’s? Elke dag een stukje beter en werk je continue aan praktijk- & kwaliteitsverbetering. Zo kom je verder en zorg je ervoor dat je morgen en overmorgen nog bestaat.
Transitie – van nu naar de toekomst
Maar hoe kun je starten? Er is altijd ruimte voor verbetering. Om de juiste stap richting de toekomst te maken begin je bij de basis. Brainstorm over de nieuwe koers. En.. leg deze ook vast en neem je therapeuten en klanten hierin mee. Werk vanuit het PDCA-principe (plan-do-check-act) waarbij je teamleden ook taken en verantwoordelijkheden geeft. Tegelijkertijd bouw je valide datasets vanuit de praktijk op. Denk aan data omtrent de populatie, omgeving en diverse behandelresultaten. Op deze manier kan de praktijk haar zwaktes en sterktes ontdekken, erkennen en vanuit hieruit verder aansterken. Uiteindelijk met het resultaat om de positie van de praktijk naar stakeholders te versterken.
Begin bij jezelf en start vandaag
Er is veel gesproken. Maar uiteindelijk komt het aan op handelen. Frans geeft in het slot van de presentatie aan om niet buiten de praktijk te zoeken. Er zijn nog meer dan voldoende mogelijkheden om vanuit binnen uit de (financiële) positie van de praktijk te verbeteren. Frans ligt hierbij kort het SpotOnMedics waardecreatiemodel toe waarbij er een direct rendementsverbetering kan plaatsvinden.
Het SpotOnMedics waardecreatiemodel helpt praktijken met directe rendementsverbetering. Bovenstaande afbeelding geeft een indicatie van wat dat voor uw praktijk zou kunnen opleveren.
Take home message
In de afronding van de keynote geeft Frans een take home message.
==================================================
Ontvangen van alle keynotes (in PDF formaat)
Zoals door ABN AMRO is aangegeven zullen alle keynotes zo spoedig als mogelijk naar alle deelnemers verstuurd worden. Op deze manier hebben de praktijken de mogelijkheid om de presentaties in te zetten als naslagwerk tijdens de dagelijkse praktijkvoering. Mocht u de presentatie om wat voor reden dan ook niet ontvangen hebben? Stuur dan een e-mailbericht naar info@SpotOnMedics.nl met het verzoek om (alsnog) de presentaties te ontvangen.
Onder het motto sharing is caring deelt SpotOnMedics voor alle praktijken die deze inspiratie-avond hebben moeten missen de keynote van SpotOnMedics.
Klik op het .PDF icoon om de presentatie te kunnen raadplegen.
Fotomateriaal en aftermovie
Tijdens de inspiratie-avond zijn er foto- en filmopnames gemaakt. Op dit moment wordt er een aftermovie ontwikkeld. Zodra de aftermovie beschikbaar is zullen wij deze toevoegen aan dit verslag en plaatsen op het SpotOnMedics YouTube kanaal. Wilt u er zeker van zijn om de aftermovie niet te missen dan adviseren wij u om zich alvast te abonneren op het SpotOnMedics YouTube kanaal.
Evaluatie inspiratie-avond
Aan het eind van de avond zijn alle praktijken gevraagd een evaluatieformulier in te vullen. Begin juli zal er een gezamenlijke evaluatie plaatsvinden. Zodra de resultaten bekend zijn zullen deze met u gedeeld worden.
Woord van dank
De SpotOnMedics crew wil de organisatie van ABN AMRO bedanken en in het bijzonder Elice Phijffers. Daarnaast een woord van dank aan alle praktijken die de moeite hebben genomen om zich aan te melden voor de inspiratie-avond en hier tijd voor vrij te maken in de drukke agenda’s voor de zomer. Tot slot een woord van dank aan de andere businesspartners (KNGF, ZorgDomein en Physitrack).
Kon u deze sessie niet bijwonen? Geen stress.
Kon u deze sessie niet bijwonen, maar wilt u dit graag nog wel? Op 27 september en op 27 november worden de inspiratie-avonden nog een keer aangeboden.
Meer informatie volgt snel, dus hou onze evenementenkalender in de gaten voor de inschrijflink!
Geef een antwoord